Javítóként azt tapasztaljuk, hogy sok vizsgázó azért kap szerényebb pontokat a levélfeladatnál, mert szűkszavúan utal csak a megadott irányítási szempontokra, vagy éppen csak átemeli azokat a levél szövegébe.
Hogyan hozzuk ki a legtöbbet a levélfeladathoz megadott háttérinformációkból és irányítási szempontokból?
Először is, értelmezzük, gondoljuk át a megadott kommunikatív szituációt – ki ír kinek, milyen célból? Mit tudok az adott műfaj szerkezetéről? Van-e standard bevezető, amit felhasználhatok? (pl. Azért írok Önöknek, hogy panaszt tegyek … ügyében.)
A másik fontos lépés, hogy a megadott szempontokhoz keressünk gondolatban több altémát is, amit majd az adott ponthoz leírunk. Ugyanis egy pontot akkor vesz kifejtettnek a Zöld Út értékelési rendszer, ha legalább 2 gondolat meg van adva hozzá lehetőleg nem tőmondatban vagy egyszerű mondatban. Pl. az „érdeklődjön az árról” szempont nem tekinthető kifejtettnek, ha csak annyit írunk: „Szeretnék érdeklődni az árról.” Ezt ki kell egészíteni valami egyéb gondolattal. Másik példa: ha pl. a késedelmes szállítás miatt kell reklamálni, megírhatjuk milyen kárt okozott ez a cégnek, megérdeklődhetjük, milyen kártérítésre számíthatunk, stb.
Ráadásul, ha nagyon szűkszavúan fogalmazunk, az a szókincshasználat értékelésében is alacsonyabb pontszámhoz vezethet. Mindenképpen törekedjünk az utasításban megadott szókincsterjedelem eléréséhez.
Szintén fontos teendő, hogy a részeket megfelelően kapcsoljuk egymáshoz (pl. kötőszókkal), ne csak mint 4 különálló bekezdés álljanak egymás után.
Végül, egy alapos átolvasás, utolsó javítás mindenképpen ajánlott – a lényeg, hogy a változtatások egyértelműek és a kézírás olvasható legyen.
Jó felkészülést, és sikeres vizsgát kívánunk!